Pages

» Ailelere Togg desteği geliyor  » Dijital Dönüşüm Ofisi ve İnsan Kaynakları Ofisi kapatıldı  » Devlet Tiyatroları’ndan oyun biletlerine yüzde 70 zam  » Elektrik ve Doğalgaz faturalarına yüzde 25 zam mı geliyor  » Türkler Dubai’ye akın ediyor konut satışları patladı  » Ramazan Bayramı dolayısıyla hükümlü ve tutuklular için açık görüş izni çıktı  » Fenerbahçe-Galatasaray Derbisi Golleri ve Maç Özeti  » TMSF Maydonoz Döner'in araçlarını satışa çıkardı  » BAYRAM NAMAZI SAAT KAÇTA? NASIL KILINIR  » TİGEM 306 Geçici Mevsimlik İşçi Alacak  » Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı 210 milli emlak uzman yardımcısı alınacak  » Altından bir rekor daha  » Poco, uzun süredir beklenen F7 Pro ve F7 Ultra modellerini tanıttı  » Doğum yardımı Meclis’ten geçti  » Döviz mevduatlarında rekor artış  » Beşiktaş - Galatasaray Derbisi Golleri ve Özeti  » Tekstilde İşler Tersine Döndü Bir Bir İflaslar açıklanıyor  » Akbank Ücretsiz Dyson Dağıtıyor  » Bayram Tatili 9 Gün Oldu  » BİM 28 Mart 2025 Aktüel Ürünler Kataloğu  » A101 27 Mart 2025 Aktüel Ürünler Kataloğu  » ŞOK 26 Mart 2025 Aktüel Ürünler Kataloğu  » Kredi kartı batıklarında rekor artış!  » SON DAKİKA Ankara Büyükşehir Belediyesi'ne de soruşturma başlatıldı  » Son Dakika A Milli Futbol Takımı A Ligi'ne yükseldi   


Fren Balatası Ne Zaman Değişir? Balata nedir?

Balata Nedir? Ne İşe Yarar?
Fren balataları fren sisteminde pedala basıldığında diske veya kampanaya sürtünerek, aracın yavaşlamasını sağlayan parçalardır. Kampanalı frenlerde balatalar pabuca perçinlenmiş veya yapıştırılmıştır. Disk balatası ise balata taşıyıcısına yapıştırılmıştır.

Disk fren balatalarında, tam ortada bir yarık çizgi bulunur; bu yarık çizgi balatanın aşınma limitini
gösterir, yani balatayı söküp baktığınızda bu çizgi yok olmuşsa değiştirmeniz gerektiğini anlarsınız, ayrıca bu yarıktan aşınmayla oluşan balata tozlarının kaçması da sağlanır.

Disk fren balatasının hemen arkasında, pistonla balata arasında bir sac parça (gürültü şimi-pulu) bulunur, bu parça frenlemede sesin azaltılması içindir. Yine balatanın montajında çeşitli yay ve klipsler vardır, bu klipsler de balatanın sessiz ve rahat çalışması için kullanılır. Balata klips ve yayları paslanmışsa, çok az miktarda gres yağı sürülebilir, kesinlikle balataya gres yağı bulaşmamalı-taşmamalıdır, böyle olursa frenler tutmaz.

(Balata ve Balata Sensörü)

Fren  Balatası Ne Zaman Değişir? (Balata Ömrü)
Fren balatasının değişim zamanı tamamen aracın kullanım biçimine bağlıdır. Bununla birlikte genellikle 40 - 50.000 km’de bir balataların değiştirilmesi gerekir.

Fren balatasının ömrünü kısaltan durumlar, sürekli şehir içi araç kullanımı, sürekli dur-kalk yapılması, agresif sürüş tarzı, ani hızlanma ve yavaşlamalar, gereksiz fren pedalına basılması, sürekli yokuşlu yollarda araç kullanımı gibi durumlardır.

Ayrıca otomatik vitesli araçların fren balataları, manuel araçlara göre daha çabuk aşınır, bunun sebebi aracın hız kontrolünün daha fazla fren pedalıyla yapılmasıdır.

Bazen balata sağlamken frenin tutmadığı görülebilir, yani balata daha aşınmamışken fren zayıflamıştır, bu durum düşük kaliteli balata kullanımından kaynaklanır genellikle. Aşırı ısınan balatanın yüzeyi camlaşır ve parlar, sürtünme katsayısı düşer, artık diske sürtündüğünde diski yavaşlatamaz. Balata yanması veya camlaşması durumlarında da balatanın değiştirilmesi gerekir.

Balatanın Bittiği Nasıl Anlaşılır?
Fren balatası bittiğinde frene basıldığında metalik bir sürtünme sesi duyulur ve frenler artık daha zayıf tutar. Disk fren balatalarında, balatanın bittiği anlaşılsın diye genellikle balata aşınma ikaz parçası veya yeni model araçlarda balata sensörü kullanılır.

Balata kalınlığı genellikle 2 – 2,5 mm’ye düştüğünde değiştirilmesi gerekir.

Balata aşıntı ikaz yayı (gürültü-ses sensörü), küçük metal bir sac parçadır, balata taşıyıcısına sabitlenmiştir ve tırnağı 2,5 milimetre çıkıntı şeklinde balatanın yanında bulunur. Balata aşınıp inceldiğinde, artık frene basıldığında bu metal çıkıntı diske sürter ve tiz bir ses çıkarır, sürücü bu sesten balatanın bittiğini anlar.

(Balata aşınma ikaz parçası)

Balata Sensörü Nasıl Çalışır?
Yeni nesil araçlarda (genellikle üst sınıf) balatanın bittiğini gösteren balata sensörleri kullanılmaktadır. Balata aşınıp bittiğinde, sürücü gösterge panelinde balata aşınma ikaz lambası yanar. Balata sensörünün çalışma prensibi şu şekildedir: balataya sensör soketi bağlanmıştır, aslında basit bir iletken tel balatanın içerisine yerleştirilmiştir, bu telden bir sinyal voltajı geçirilir, balata aşınıp bittiğinde bu iletken tel diske sürterek kopar ve devre açılır, yani kopan bakır telden artık akım geçmez. ECU, bu voltaj kesintisini algılar ve balatanın bitmiş olduğu bilgisini sürücüye ikaz ışığı veya yazılı mesajla gösterge panelinden iletir. Balata değiştirildiğinde bu sensör de yenilenir (modele göre farklı uygulamalar olabilir).


(Balata Sensörü)


(Balata İkaz Lambası)

İyi bir balatada bulunması gereken özellikler nelerdir?
*Balatalar yüksek sürtünme katsayısına sahip olmalıdır ve bu sürtünme katsayısını geniş sıcaklık değerleri aralığında muhafaza edebilmelidir. (Sıcaklık arttıkça sürtünme katsayısı düşer).
*Yüksek sıcaklıklara dayanıklı olmalıdır (yaklaşık 800 oC’ye kadar dayanabilir)
*Aşınmaya karşı uzun süre dayanmalıdır, yavaş aşınmalıdır ve kullanım ömrü uzun olmalıdır, fakat aynı zamanda diske zarar vermemelidir.
*Balatalar sürtünürken ses yapmamalıdır (en azından aşırı tiz ses)
*Yüksek sıcaklıklarda camlaşarak, frenleme yaptırma özelliğini (sürtünme katsayısını) kaybetmemelidir.
*Su, toz, pislik vb. yabancı maddelere karşı dayanıklı olmalıdır.

Fren Balatasında Kullanılan Malzemeler Nelerdir?


Fren balataları; çelik yünü, bakır tozu, grafit, reçine, demir oksit alüminyum oksit, mika tozu, barit, Hindistan cevizi unu gibi malzemelerden oluşur. Bu malzemelerin bir kısmı sürtünme katsayısını ve dayanımı arttırırken, bir kısmı dolgu ve yapıştırıcı özellikleri sebebiyle kullanılmaktadır. Eskiden kullanılan asbest sağlığa zararlı olduğundan artık kullanılmamaktadır, bunun yerine organik malzemeler kullanılmaktadır.

0 yorum:

Yorum Gönder

Yasal Uyarı: Sitemiz, hukuka, yasalara, telif haklarına ve kişilik haklarına saygılı olmayı amaç edinmiştir. Sitemiz, 5651 sayılı yasada tanımlanan yer sağlayıcı olarak hizmet vermektedir. İlgili yasaya göre, site yönetiminin hukuka aykırı içerikleri kontrol etme yükümlülüğü yoktur. Bu sebeple, sitemiz uyar ve kaldır prensibini benimsemiştir. Telif hakkına konu olan eserlerin yasal olmayan bir biçimde paylaşıldığını ve yasal haklarının çiğnendiğini düşünen hak sahipleri veya meslek birlikleri, ozkan@mail.nu ;mail adresinden bize ulaşabilirler. Buraya ulaşan talep ve şikayetler tarafımızdan incelenecek, şikayet yerinde görüldüğü takdirde ihlal olduğu düşünülen içerikler sitemizden kaldırılacaktır. Sitemizde yapılan her türlü yorumdan yorumu yapan kişi yada kişiler sorumludur. Yapılan yorumlardaki suçlamalardan ve asılsız haberlerden sitemiz sorumlu tutulamaz. Belirtilen tarzda yorumlar tarafımıza bildirildiği taktirde siteden silinecektir. yeni sözlük içeriği önceden kontrol edilmiyor olması nedeniyle 18 yaşından küçüklere uygun olmayabilir. çocuklarınızın gelişimini olumsuz etkileyecek içeriklerden uzak durmasını sağlayabileceğiniz filtre yazılımları bulunmaktadır, bunları kullanmanızı tavsiye ederiz. internet'in çocuklarca güvenli kullanımı konusunda bilgilendirme için: http://www.guvenliweb.org.tr/annebabakilavuz/

REKLAMI KAPAT