Bir
trafik kazası yaşanması durumunda araçlar servislere götürülür ve
gerekli tamir işlemleri yapılır. Bu onarım sırasında araçtaki bütün
sorunlar giderilmiş olur. Ancak ilk bakışta hiçbirşey farkedilmese bile,
araç artık ikinci el araç sınıfına inmiş olur. Bu durumda da piyasa
değeri kaza öncesine göre düşmüş
olur. Hem aracın sahibi hem de piyasa
artık o araca önceki değerini veremez. İkinci el araç satışlarında
herkesin ilk baktığı şey aracın bir kaza geçirmiş olup olmadığıdır.
Özellikle aracın tavanında boya yapılmış olması hemen aracın takla
attığı düşüncesini akla getirir ve araç satımında caydırıcı bir
durumdur.
Araç sahibinin yaptırmış olduğu kasko sigorta koşulları içinde bütün onarım işlemlerinin masrafı sigorta şirketi tarafından karşılanacaktır. Bunda bir sorun yok. Peki aracın bu kaza nedeniyle uğradığı değer kaybını da sigorta şirketi karşılayacak mı?
Sigorta tekniği açısından bakıldığında kasko sigortası poliçeleri, araçlarda kaza geçirme ve onarım yüzünden ortaya çıkan değer kayıplarını genel olarak teminat altına almaz. Bu gerekçe ile sigorta şirketinden tazminat istenmesi mümkün değildir.
Ancak bazı sigorta şirketleri kasko sigortası yapılırken ek teminat olarak değer kaybı güvencesini de vermiş olabilir. Bu durumda sigorta şirketi bu kaybı da karşılayacaktır. Araç sahibi bu noktada rahat olacaktır.
Ama böyle bir teminat alınmamışsa o zaman araç sahibinin araç değer kayıplarının karşılanabilmesi için kazaya neden olan ve kusurlu bulunan karşı tarafa başvurması gerekiyor. Yani değer tesbiti yapılması ve tazminat davası açılması gerekiyor.
Bunun için de değer kaybının tesbitine yönelik olarak araç değer kaybı
davası açması gerekiyor. Bu davanın hukuki dayanağı Borçlar Kanunu’nun
122. maddesidir. Bu maddeye göre araca zarar veren kişi bir kusuru
olmadığını isbat etmek zorundadır. Eğer ispat edemiyorsa araçta meydana
gelen zarar kaybını ödemekle yükümlü olacaktır.
Araç değer kaybı davası,
kaza olayının öğrenildiği tarihten itibaren iki yıl içinde açılması
gerekir. Ancak kazanın olduğu tarihten itibaren on yıl içinde araç değer kaybı davası
açılmamışsa zamanaşımına uğrar. Artık yapacak birşey yoktur. Ancak
kazanın oluş şekline göre ceza kanunları daha uzun bir zamanaşımı
öngörüyorsa bu durumda bu süreye uyulur. Yargıtay’ın da çeşitli
davalarda verdiği kararlar hep bu yönde olmuştur.
Mahkemelerin
bu yönde karar verebilmesi için öncelikle bilirkişi incelemesi talep
etmeleri gerekiyor. Araçlarda kaza sonrası değer düşüklüğü, araçtaki
hasarın büyüklüğü, dolayısıyla yapılan onarımın büyüklüğü ve tamirat
sırasındaki işçilik kalitesi ile doğru orantılı olarak değişir.
O zaman değer tespit ve tazminat davası
açılabilmesi için ilk koşul, karşı tarafın kazada kusurlu olması
gerekiyor. İkinci koşul ise araçta onarım yapılan kısımların ve
parçaların, kaza öncesi sağlam ve orijinal olması gerekiyor. Bu önemli
bir konu.
Örneğin
kaza öncesi şasi zaten bir onarım görmüşse, bu durum aracın daha önce
de kaza geçirdiğini gösterir. Ya da kazada göçen çamurluklar daha önce
çekiçlenmiş, macun çekilmiş ve boya görmüşse bu durum da aracın daha
önce bir darbe aldığının göstergesidir. Bu durumlarda araç daha önce
zaten değer kaybına uğramış olduğundan bu kazada yeni bir değer kaybı
söz konusu olamaz. Bu arada farlar, silecekler, camlar, stoplar,
tamponlar ve jantlar gibi onarım gerektirmeyen, sadece yenisi alınıp
takılan parçalar için değer kaybı uygulanmaz.
Bu koşullar bulunuyorsa yapılacak ilk iş önce değer tesbiti
yaptırmaktır. Mahkeme önce bilirkişi atayacak, bilirkişi ise hasarın ve
onarımın boyutlarına bakarak araçtaki değer kaybını gösteren bir rapor
verecektir. Arkasından da araçta bu duruma neden olan aleyhine tazminat davası açılacaktır.
Herşeye
rağmen böyle bir durumla karşılaşıldığında en doğru bilgiyi eğer
sigorta.com.tr müşterisiyseniz profesyonel çalışanlarımızdan
almalısınız.
Araç değer kaybı hesabından yaşanan sorunlar
Son
günlerde çok sık değer kaybı talepleri ile ilgili tarafıma sorular
sorulmaktadır.Bir kısım vatandaşımız haklı olarak kaza sonrası TRAMER
kayıtlarından kazanın eskisine göre daha fazla görülebilir olmasının da
etkisiyle aracının satacağı zaman piyasa değerinin kazalı araç olarak
işlem görmesi nedeni ile düşeceği endişesi ile bireysel çabalarla nasıl
bu zararı gidereceğini araştırmaktadır.
Bazı vatandaşlarımız ise kendilerine karşı yapılan değer kaybı talepleri ile başbaşa kalarak zarar ve değer kaybı hususunda ki fahiş farka anlam veremeyerek bu konudaki uygulamayı sormaktadır.Özellikle belli hukuk büroları ile anlaşan kurumsallaşmış araç kiralama şirketleri tarafından değer kaybı talepleri çok fazla yapılmaya başlanmıştır .Gönderilen yazılarda bir kayıp oranı belirlenmektedir ancak ülkemizde değer kaybı hususunda hiç bir kriter yer almamaktadır, bırakın değer kaybını aracı piyasa rayiç değeri hesabında bile sorunlar var iken değer tespitleme uzmanı sıkıntısı had safhada iken değer kaybını layıkıyla tespit edebilmek ne derece doğru yapılmaktadır tartışılmalıdır.
Yine internet üzerinde arama yapıldığında değer kayıplarını tahsil etmekle uğraştığını söyleyen bir çok site karşımıza çıkmaktadır.Bir kısım eksperlerin bu alanda raporlar hazırlayarak ardından gayriresmi olarak değer kaybı başvurularını yapar hale geldiği de görülmektedir.
Bugüne dek ülkemizde değer kaybı hususunda verilmiş yargı kararlarına bakıldığında hesaplama kriterine ilişkin net bilgiler elde etmek mümkün görülmemektedir.
Bu sebeple hiç kimse değer kaybı davası / başvurusu vs. sonrasında alınacak değer kaybı tazminatını size garanti edemez eksper tarafından hazırlanan bir rapor dahi değer kaybınızın kesinleştiği anlamına gelmeyecektir bu sebeple açılacak davalarda / başvurulacak kuruluşlarda aleyhe vekalet ücreti ile yargılama giderleri ile karşı karşıya kalmak sürpriz sayılmaz.Başvuru yapacak kişilere başvurudan önce doğru bilgilendirme yapılması dava / başvuru sonrasında çıkacak uyuşmazlıkları engelleyecektir.
Bazı vatandaşlarımız ise kendilerine karşı yapılan değer kaybı talepleri ile başbaşa kalarak zarar ve değer kaybı hususunda ki fahiş farka anlam veremeyerek bu konudaki uygulamayı sormaktadır.Özellikle belli hukuk büroları ile anlaşan kurumsallaşmış araç kiralama şirketleri tarafından değer kaybı talepleri çok fazla yapılmaya başlanmıştır .Gönderilen yazılarda bir kayıp oranı belirlenmektedir ancak ülkemizde değer kaybı hususunda hiç bir kriter yer almamaktadır, bırakın değer kaybını aracı piyasa rayiç değeri hesabında bile sorunlar var iken değer tespitleme uzmanı sıkıntısı had safhada iken değer kaybını layıkıyla tespit edebilmek ne derece doğru yapılmaktadır tartışılmalıdır.
Yine internet üzerinde arama yapıldığında değer kayıplarını tahsil etmekle uğraştığını söyleyen bir çok site karşımıza çıkmaktadır.Bir kısım eksperlerin bu alanda raporlar hazırlayarak ardından gayriresmi olarak değer kaybı başvurularını yapar hale geldiği de görülmektedir.
Bugüne dek ülkemizde değer kaybı hususunda verilmiş yargı kararlarına bakıldığında hesaplama kriterine ilişkin net bilgiler elde etmek mümkün görülmemektedir.
Bu sebeple hiç kimse değer kaybı davası / başvurusu vs. sonrasında alınacak değer kaybı tazminatını size garanti edemez eksper tarafından hazırlanan bir rapor dahi değer kaybınızın kesinleştiği anlamına gelmeyecektir bu sebeple açılacak davalarda / başvurulacak kuruluşlarda aleyhe vekalet ücreti ile yargılama giderleri ile karşı karşıya kalmak sürpriz sayılmaz.Başvuru yapacak kişilere başvurudan önce doğru bilgilendirme yapılması dava / başvuru sonrasında çıkacak uyuşmazlıkları engelleyecektir.
İlgili
kamu kuruluşu tarafından teklif edilen ama tasarı aşamasında olan
trafik Sigorta Poliçeleri değer kaybı hesaplamasında aşağıdaki kriterler
dikkate
alınabilir
GENEL
HASAR
- Aracın
yaşı
-
Aracın hasarlanma şekli,
- Aracın kaza öncesi nakit
değeri
- Aracın hasar katsayısı,
- Aracın km ile ilgili kat
sayısı,
- Araçta kaç hasar olduğu,
- Aracın kullanım
türü,
-
Plastik parça istisnaları,
- Aracın
donanımı,
- Onarım yeri,
- Kullanıcı/Sürücü
sayısı
- Bağlantı yeri,
- Aracın piyasada satılabilirliği
Onarım için verilen parçaların
orjinal (Logolu, logosuz) yada eşdeğer olması.
Değer Kaybı hesaplamasında aracın onarım gördüğü servis türünün
(Yetkili/Özel/Sertifikalı) değerlendirilmesi gereği,
Uygulamada
yukarıda belirtilen bilgileri içerir bir rapor ile aşağıdaki formül
çerçevesinde işlem yapılması daha sağlıklı sonuç verecektir.
Baz Değer Kaybı =
Aracın Rayiç Değeri x %10
Total Değer Kaybı = Baz Değer Kaybı x Hasar Boyutu Katsayısı x Araç
Kullanılmışlık Düzeyi ( Km ) Katsayısı
Hasar
Boyutu
Katsayı
Araç ana gövdesinde (şasi)
ağır
hasar 1.0
Araç ana gövdesinde ve
sökülebilir / takılabilir parçalarda büyük hasar
0,75
Araç gövdesinde ve
sökülebilir / takılabilir parçalarda orta şiddette
hasar 0,50
Araç gövdesinde ve
sökülebilir / takılabilir parçalarda küçük
hasar 0,25
Kullanılmışlık Düzeyi
(Km)
Katsayı
•
0-14.999
km
1
•
15.000-29.999
km
0,80
•
30.000-44.999
km
0,60
•
45.000-59.999
km
0,40
•
60.000-74.999
km
0,20
•
75.000 ve üzeri km
0.00
Eğer
değer kaybı talebine itiraz edecek iseniz aşağıdaki itiraz metni
kullanabilirsiniz.Başvuru için ise zarar miktarı, kusur oranı ve sigorta
şirketi bilgileri ile bana ulaşabilirsiniz
Sayın Yetkili,
Bahse konu göndermiş olduğunuz yazı ile ilgili itirazlarımız aşağıdadır
HUSUMETİTİRAZIMIZ :
Meydana
gelen trafik kazalarısonucunda üçüncü şahıslarda oluşabilecek zararlar
Borçlar Kanununda ve KTK nda düzenlenen tazminatlarının konusunu
oluşturmakta olup hukuki birer meseledirler ve işin gereği olarak talep
edenin hukuki bilgi ve tecrübeye sahip olmasını gerektirir.Ayrıca Değer
Kaybı Talebi’nin hesaplanması ile ilgili olarak, Değer Kaybı konusunda
uzmanlaşmış ya da sertifikalandırılmış eksperlerin görev yapması ve
mevcut eksper tayin prosedürlerinin Değer Kaybı konusunda da işletilmesi
olmalıdır.
KUSUR ORANINI KABUL ETMEMEKTEYİZ :
TRAMER
Kusur Oranına dayanarak talepte bulunmaktasınız Bu şekilde belirlenen
kusur oranlarıTrafik polisinin belirlediği oranlar ile aynı değildir
kazaya karışan her bir araç için %0, %50 ve %100 şeklindedir.
Hazine Müsteşarlığı tarafından yayımlanan, “Yalnız Maddi Hasarla Sonuçlanan Trafik
Kazalarında
Taraflarca Doldurulacak Kaza Tespit Tutanaklarına İlişkin 2007/27
sayılıGenelge” hükümlerine göre sigorta şirketlerinin, yokluklarında
kusur oranında mutabık kalmaları sigortalı ve sürücüler ile mağdurlar
yönünden bağlayıcıdeğildir.İddia edenler yönünden genel hükümlere göre
aksini ispat mümkündür.Kısacasıbu kusur oranı sadece sigorta şirketleri
arasında hüküm ifade eder
ARAÇTA DEĞER KAYBININ ve İŞ KAYBININ MEYDANA GELDİĞİNE İLİŞKİN İDDİA :
Araç
rent a car yani kiralık araçtır bu tür araçlar ikinci el piyasasında
zaten sırf bu sebeple kazası olsa da olmasa da değer kaybına
uğramaktadır.Bu değer kaybının kaza bahane edilerek tarafımıza
yüklenmesi haksız ve mesnetsizdir. Kaldı ki değer kaybı aracın modeli,
km si, onarımın niteliğine göre tespit edilebilir ve asla satış için
piyasaya sunulmadan hesaplanamaz.Ayrıca araca takılmış olan yeni yedek
parçaların aracın kıymetini arttırması kaçınılmazdır. İddianızın aksine
araç değer kaybetmemiş , DEĞER KAZANMIŞTIR.
İş
kaybı iddiası ise ancak tüm defter ve kayıtlarınızın incelenmesi
kiralayan firma kayıtlarının incelenmesi ve kazaya karışan sürücünün
tanıklığı sonrasında iddia edilebilecektir.
Değer kaybı iddiasının Yargıtay'ın ictihadı doğrultusunda Trafik Sigortacımızdan talep edilmesi gerektiğini de hatırlatırız.
'' Trafik kazası sebebiyle hasar gören aracın onarım süresince çalıştırılamaması sebebiyle oluşan "kazanç kaybı", trafik sigortası kuvertürü dışında kalmaktadır. Mahkemece, araçta oluşan hasarın, aracın değerini olumsuz yönde etkilemesi sonucu meydana gelen "değer kaybının" sigorta teminatı kapsamında olduğuna ilişkin Dairemiz kararları yanlış değerlendirilerek düzenlenen hatalı bilirkişi raporuna dayanılarak hüküm kurulması ve davalı zorunlu trafik sigortacısının, "kazanç kaybı" nedeniyle oluşan zarardan da sorumlu tutulması doğru olmamış, bozmayı gerektirmiştir. ''
SİGORTA ŞİRKETİ POLİÇEDEN KAYNAKLANAN SORUMLULUĞUNU TAMAMEN YERİNE GETİRMİŞTİR
Kasko sigorta şirketi ya da sizin başvurunuz üzerine Sigorta Şirketimiz sözkonusu ödeme ile alınan ibraname sonrası poliçeden kaynaklanan sorumluluğunu tamamen yerine getirmiş olduğundan , Kısacası
ZMM ( Trafik ) poliçeleri işletenin ve eylemlerinden sorumlu olduğu
sürücünün hukuki sorumluluğunu sigorta eden poliçeler olduğundan mağdur
veya haklerine halef olan sigorta şirketi tarafından karşılıklı suhe
varılmış ve maddi manevi tazminata karşılık ibraname imzalanmış ve varsa
talep edilecek diğer tazminatlar açıkça ayrıca belirtilmemiş ise bu
durumda yukarıda açıklanan çerçevede sigorta şirketimiz ibra edilmekle
biz işletenin hukuki sorumluluğu sulhen ortadan kalkacağından tazminat
ödenmesine yasal olarak imkan yoktur.
Sonuç olarak tamamen haksız ve mesnetsiz olan talebinizi iptaline ve tarafımızın yukarıda belirtilen hususlarda acilen bilgilendirilmesine aksi halde dava masrafları ve vekalet ücretinin tarafınıza yükleneceğini saygılarımızla bildiririz.
****
Sürekli sakatlık, geçici işgöremezlik, ölüm tazminatı, manevi tazminat, kan parası vs. adlarda belirtilen tüm tazminat haklarınızla ilgili sormak istediğiniz hususlarda da benimle temasa geçebilirsiniz.
Sigorta Şirketine Tazminat Başvurusu
Bir
yakınızı trafik kazasında kaybetti iseniz tazminat hakkınızın olup
olmadığı hususunda mutlaka öncelikle uzman bir avukat ile görüşmelisiniz
sizinle temasa geçen ve çeşitli vaadlerde bulunan kişilere asla itimat
etmeyiniz.
Bir
avukatın size karşı yanıltıcı beyanda bulunması, tazminatınızı elinden
alması çok küçük bir olasılıktır zira baroya kayıtlı olan ve açık adresi
bulunan Avukat hakkında meslekten atılmaya kadar varabilecek disiplin
işlemleri yapılır.Hiç bir avukat sizin tazminatınız için mesleki
geleceğinden vazgeçmez.
Ancak
herhangi bir yasal tanımı ve hukuk eğitimi almamış , avukat olmayan
kişiler geçmişte bir çok kişiyi mağdur etmiş bazı zamanlarda tazminatın
tamamını aldıktan sonra ortadan kaybolmuştur.
Eğer
ısrarla bir avukata başvurmayıp kendiniz tazminatı talep
edecekseniz aşağıda yer alan başvuru
formunu doldurarak doğrudan ilgili sigorta şirketinin genel müdürlüğüne
Bedeni Hasarlar birimine iadeli tahhütlü posta yolu ile başvurmalısınız
eğer ekinde belge sunar iseniz sunmuş
olduğunuz belgelerin aşağıda yazılı olan belgeler ile uyumlu olması
halinde incelenmeye başlanacak eksik var ise sizden sigorta şirketi
tarafından eksik olan belgeler talep edilecek ve
tamamlanmasının akabinde incelenecek, dosyanın gereği olarak ek olarak
istenebilecek başka belgeler yok ise yargısal kararlar ışığında kusur ve
zarar
değerlendirilerek sigortalısının sorumluluğu hususunda kanaate varılır
ise
Aktüer tarafından yapılan tazminat hesabıyla en kısa sürede
sonuçlandırılacaktır.
Başvurudan sonra dosya açılacak olup dosya numaranızı plaka, hasar tarihi
bilgilerini belirterek sigorta şirketinin web sitesi üzerinden bulacağınız Çağrı Merkezinden öğrenebilirsiniz
BAŞVURUNUZUN
SONUÇLANMASI İÇİN GEREKEN BELGELER
1-Vefat edenin desteğinden yoksun kalanlarının isimlerini,
iletişim bilgilerini ( faks,e-posta,telefon,adres içerir ) gösterir,
ödemenin yapılacağı hak sahiplerine ait banka hesap nosunun belirtildiği,
araç sahibi / sürücüsünden maddi tazminat talep edilip edilmediği hususunda
bilgi içerir müracaat dilekçesi ( Başvururken form doldurduysanız ya da bu
bilgileri içeren bir dilekçe ile başvurduysanız lüzum yoktur )
2-Kusur durumunu gösterir kaza tespit tutanağının aslı ya
da aslı gibidir kaşeli örneği
**Meydana gelen yaralamalı ve ölümlü trafik kazası ile ilgili olarak
izlenmesi gereken yasal prosedüre göre zarar gören ve araç
sürücüsünün iddiaları doğrultusunda savcılık tarafından soruşturma yapılıp ceza
davası açılması gerektiğinden ceza mahkemelerinde açılmış bir dava var ise
:
·
İddianame
·
Kusur tespitine ilişkin alınmış olan bilirkişi raporları
var ise bu raporlar
·
Eğer dava karara çıkmış ise mahkemenin verdiği karar
örneğinin
Açılmış olan bir ceza davası yok ise savcılık tarafından verilen
kovuşturmaya yer olmadığı kararınının ceza dosyasının son durumuna göre
temin edilebildiği ölçüde dosyaya
sunulması gerekmektedir. ( Temin edilemiyorsa sebebini belirtmeniz yeterlidir )
3-Araçta yer alan sürücünün alkol raporu
( Temin edilebiliyorsa )
4- Nüfus Müdürlüğünden alınacak vukuatlı ( Ölüm, doğum,
evlenme gibi bilgileri içerir, tüm aile bireylerini gösterir, ölüm kaydı
düşülmüş ) yeni tarihli aile nüfus kayıt tablosu , varsa
veraset ilamı
5-Cumhuriyet savcılığından alınmış ölü muayene ve otopsi
raporu, Def'in ruhsatı
6-Vefat edenin araç sahibi, sürücüsü ile olan yakınlığı ve
araçta bulunma sebebi beyanı
7-Vefat edenin kaza tarihindeki gelir durumunu
gösterir resmi niteliğe haiz belge ve ve meslek / öğrenim durumunu bildirir
belge / beyan
-Maaşlı çalışıyor ise çalıştığı işyerinden
alınan son maaş bordrosu
-Emekli ise emekli cüzdanı fotokopisi
-Serbest çalışıyor ise vergi levhası
Vefat edenin bağlı olduğu bir Sosyal Güvenlik Kuruluşu var ise
( SSK, Bağ-Kur, Emekli Sandığı ) kaza bir iş kazası ise bu kuruluşlardan geride kalanlara dul ve yetim
aylığı bağlanıp bağlanmadığı bazı durumlarda yazı ile ilgili kurumlardan
sorulmaktadır.Tazminat hesaplarını etkileyen bu sorgulama nedeniyle maalesef
yazı cevabı gelene dek dosyada herhangi bir işlem yapılamamaktadır.Sosyal
Güvenlik Kuruluşlarının gerekli araştırmaları yapıp cevap vermeleri vakit
aldığından eğer iş kazası var ise geride kalanlara dul ve yetim aylığı bağlanmışsa / bağlanacaksa elinizdeki
belgeleri göndermeniz halinde dosyanız daha kısa sürede sonuçlanabilecektir
Sorumluluk
sigortalarında sigortacı, hasarın kendisine ihbarından ve
hasarın ödenmesine mesnet olabilecek yukarıda istenilen belgelerin ve
dosyanın
gereği olarak ek olarak istenebilecek belgelerin kendisine
ulaştırılmasından
sonra temerrüde düşer yani o tarihten itibaren sigorta şirketi aleyhine
faize hükmedir.Ayrıca işletenin sorumluluğunu üstlenen sigorta
şirketini araç maliki /
sürücüsünden ya da başka bir kurumdan vefat nedeniyle alınmış olan maddi
tazminat talepli davanız var ise ya da tazminat almış iseniz bu konuda
ileride sıkıntı yaşamamak için bilgilendirmelisiniz.
DESTEKTEN YOKSUNLUK TALEBİ İLETİŞİM BİLGİLERİ FORMU
KAZA TARİHİ :
TALEBE KONU VEFAT EDEN :
1-
2-
3-
TALEPTE BULUNAN HAK SAHİBİ :
1-
/ SAHİPLERİ:
2-
3-
HAK SAHİBİ /
SAHİPLERİ İLETİŞİM BİLGİLERİ
ADRES :
TELEFON EV CEP
İŞ
FAKS : E-MAİL
HAK SAHİBİNE AİT BANKA HESAP NO:
VARSA VEKİLİ AD SOYAD : AVUKAT
( ) TAKİPÇİ ( ) YAKINI ( )
VEKİL İLETİŞİM
BİLGİLERİ
ADRES :
TELEFON EV CEP
İŞ
FAKS : E-MAİL
TERCİH EDİLEN İLETİŞİM BİLGİSİ : MEKTUP ( ) MAİL
( ) FAKS ( )
VEFAT EDENİN MESLEĞİ / ÖĞRENİM DURUMU:
VARSA SOSYAL GÜVENLİK KURUMU SSK ( ) BAĞKUR
( ) EMEKLİ SANDIĞI ( )